Wednesday, October 12, 2011

harapan dan hikmah

Aku pun tak tahu cane nak mulakan. Sebab mmg aku tak pernah share benda ni kat dalam blog ni. Semalam aku dapat satu citer yang memang boleh dikatakan agak sedih. MIL aku rupernyer dah takder harapan untuk sembuh. Actly dier tgh suffer multiple myelome stage three. Sebelum ni doc kata ada ubat untuk stop sakit dier tu. Lastni doc kata walaupun kita bagi ubat tu pun tak der harapan. Baik bawa balik ke rumah dan rest sahaja. Sememangnya sekejap sangat my MIL dikesan ada penyakit tu. Setahun lepas masa raya dia dah jatuh sakit. Memula doc kata masalah buah pinggang. Pastu my MIL cuba acupunture. Thn ni 2 bln sebelum raya di admit ke hospital klang. Kat situ yang doc syak dia ada multiple myeloma. Sebelum lepas tu anak-anak dia dapatkan treatment kat kpj dan kat situlah dia di diagnos dgn penyakit tu. Masa kat kpj tu dia patah kaki. Bukan sebab apa tapi di sebabkan tulang dah reput. Masa puasa dia request untuk bepuasa di umah. Minggu lepas plak doc kata tulang belakang my MIL dah patah. Betapa cepatnya penyakit dia merebak. Ahad minggu lepas yang doc bgthu dah takder harapan. Untuk pengetahian semu aku baru rahu yang dia takder harapan malam tadi. Sedih, tekejut, dan tak sangka. Walaupun masa aku search cari apeke benda multiple myeloma ni ada yang bagitahu ada lebih kurang 5 thn je jangka hayat. Dari segi hikmahnya aku rasa anak-anak dia bertuah termasuklah my hubby sebab Allah bagi peringatan n masa untuk berbakti sEmentara masih ada ni. Bukanlah kalau tak tahu masa tu tak leh berbakti kat parents, tp ni kira bonus untuk jaga sebaiknya parents di samping berusaha untuk mencari ubat yang sesuai trs berusaha dan tabah menghadapi dugaan dan cabaran ini. Harapan masih ada selagi kita mencuba. Dugaan ini adalah hikmah untuk dihayati dan direnungi.
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments:

Post a Comment