Tuesday, March 26, 2013

SPM result 2012

hari ni nak wat catatan penting untuk diri sendiri dan semua yang bergelar guru.. sesungguhnya betapa pentingnya doa guru untuk pelajar pelajarnya.

alkisahnya hari khamis result spm telah diumumkan. ramai yang gembira dengan result itu. tak kurang juga yang rasa sedih dengan result yang telah diumumkan tersebut.. dengan result tu juga boleh la nak apply matrikulasi ke, nk amek diploma ke, nak masuk tingkatan enam ke.. sumenya depend on the result and rezeki memasing.

ada seorang pelajar yang sangat terkenal dengan perangai yang nakal. bukan setakat nakal, suka menjawab apa yang cikgu bgthu, dan kadang kadang kurang ajar sehingga guru sakit hati. pelajar tersebut sebenarnya kategori pelajar pandai, tetapi perangai sangat sangat menguji kesabaran cikgu. cikgu pun manusia biasa yang kalah dengan kesabaran sendiri..

keputusan spm pelajar tebabit hanya 1A-. yang mana A itu datang dari subjek sains yang diajar oleh seorang guru yang memamng sangat sangat super penyabar. mmg salute dengan cikgu  tersebut. biasalah guru bile berdoa kan tida hijab. macam mak kita doakan untuk kita. disebabkan cikgu tadi tak terkesan dengan perangai pelajar tadi sonyer takderlah dia terdetik apa apa perkara tak baik untuk pelajar tersebut.. mungkin juga kenapa pelajar terbabit dapat A- untuk sc dia.

hikmah peristiwa ni:
1. kepada guru
untuk aku terutamanyanya silalah bersabar dan doakan yang terbaik untuk pelajar. jangan sampai terkeluar kata kata ataupun terlintas dalam hati benda benda tak baik untuk pelajar yang diajar kerana kesannya sangat sangat bahaya!.
2. kepada pelajar
jaga hati guru anda, jangan sampai guru kecik hati. susah nanti







No comments:

Post a Comment